VILLKOR OCH FÖRESKRIFTER
Produktbeskrivning
Produktbeskrivning samt bilder på buketterna exemplifierar de blommor som levereras till beställaren. Blomdag.se erhåller sig rätten att variera innehåll och utformning baserat på årstid och blomstertillgång. Buketterna motsvara alltid den produktbeskrivning som anges för respektive bukett.
Leverans
Blomdag.se levererar alltid till fri frakt (fraktfritt) inom Hässelby/Vällingby- området. Tilläggsavgift tillkommer utanför Hässelby/Vällingby, men inom Storstockholm, om 100kr/leverans inkl. moms.
Nya beställningar måste läggas minst 1 dag innan tilltänkt första leveransdag för prenumerationer, och minst 7 dagar innan för event/engångsbeställning. Uppsägning måste ske minst 1 dag innan leverans för prenumerationer.
Prenumerationer levereras varannan torsdag mellan kl. 17:00 - 22:00. Engångsbeställningar levereras samtliga vardagar kl. 08:00 - 22:00. För företagskunder sker leveransen under kontorstid. Inga leveranser sker röda dagar, leverans sker då på den lämpligaste närliggande dagen.
I de fall mottagaren inte finns tillgänglig vid leveranstillfället lämnas blommorna vid dörren. Blomdag.se ansvarar inte för eventuell förlust av blommor då mottagaren inte varit tillgänglig. Vid leverans till kontor, sjukhus, hotell och liknande lämnas blommorna i receptionen. Blomdag.se ansvarar i dessa fall endast för leveransen fram till receptionen.
Beställaren ansvarar för att samtliga lämnade leveransuppgifter är korrekta samt kompletta. Vid felaktig eller avsaknad av komplett information, som leder till försening eller utebliven blomsterleverans, står beställaren för kostnaden och ersätts inte av blomdag.se. För att leveransadress skall betraktas som fullständig skall beställaren ange portkod och all övrig information nödvändig för leverans. Om fullständiga leveransuppgifter (så som portkod och motsvarande) inte är fullständiga avsäger sig blomdag.se ansvaret för att blommorna levereras i tid.
Blomdag.se förbehåller sig rätten att kontakta mottagaren för verifiering av leveransuppgifter.
Under extrema väderförhållanden förbehåller sig blomdag.se rättan att leverera på närmast lämpliga dag. Detta sker i sådana fall i samförstånd med mottagaren.
Vid tillfällen då blomdag.se inte levererat blommor i enlighet med överenskommelse, har kunden rätt att häva köpet.
Betalning
Blomdag.se tillhandahåller betalningslösning via samarbetspartnern PayPal (https://www.paypal.se). Betalning kan ske med kort, swish eller mot faktura, där fakturaadressen och personuppgifter lagras både hos PayPal och blomdag.se. Blomdag.se debiterar ingen fakturaavgift.
Fakturan skickas per e-post samma dag som leveransen sker, med en betalningsfrist på 10(tio) dagar. Vid utebliven betalning förbehåller sig blomdag.se rätten att annullera kommande beställning/ar. Prenumeration och beställningar aktiveras igen när betalning är genomförd.
Samtliga prenumerationer löper tillsvidare och beställaren har vid varje givet tillfälle möjlighet att pausa alternativt avsluta sin prenumeration via e-post till info@blomdag.se, där man anger sina leveransuppgifter och om man önskar pausa eller avsluta. Avslut eller paus av prenumeration måste ske minst tre (3) dagar innan leverans.
Samtliga priser anges exklusive moms för företagskunder samt inklusive moms för privatpersoner.
Bedrägeri och falska beställningar polisanmäls.
Orderbekräftelse
I samband med att prenumerationen startas kommer en bekräftelse att visas i samband med beställningen. Vid varje fakturatillfälle kommer beställaren även att erhålla en orderbekräftelse/faktura för denna leverans. I de fall det finns obetalda fakturor erhålles ingen orderbekräftelse.
Ångerrätt
Ångerrätt gäller vid varje tillfälle, då rådande, lagstiftning. Ångerrätt gäller för ej utnyttjad tjänst och måste meddelas blomdag.se skriftligen minst tre (3) dagar innan tilltänkt leveransdatum.
I de fall kvalité eller utförande av buketten inte motsvarar beställarens förväntningar skall beställaren skriftligen meddela blomdag.se vid tillfälle för leveransen för att få detta åtgärdat.
Blomdag.se följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer i en eventuell tvist.
Ursäktligt avtalsbrott (force majeure)
Blomdag.se tillämpar enligt nedan "ursäktligt avtalsbrott" (force majeure) i enlighet med § 10.2, avtalslagen.
(1) Ett avtalsbrott är ursäktligt om avtalsenlig prestation hindrats av en omständighet som legat utanför parts kontroll och som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med eller tagit i beaktande vid tiden för avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
(2) Om hindret endast är tillfälligt, är avtalsbrottet ursäktligt under så lång tid som är rimlig med hänsyn till hindrets konsekvenser för partens möjligheter att prestera avtalsenligt.
(3) När hindret är permanent bortfaller parternas skyldigheter att prestera. För återgång av redan utförda prestationer gäller § 5.7(2) och (3).
(4) Den part som inte presterar avtalsenligt och är ursäktad enligt ovanstående stycken, ska ge motparten meddelade om hindret och hur det påverkar möjligheten att prestera enligt avtalet. Om sådant meddelande inte ges inom skälig tid efter det att parten fick kännedom om eller borde ha fått kännedom om hindret, är han skyldig att utge ersättning för den skada som motparten kunde ha undvikit om meddelandet lämnats i rätt tid.
(5) Inget i denna bestämmelse hindrar att en part innehåller sin prestation eller häver avtalet. Denna bestämmelse begränsar alltså endast parts rätt till fullgörelse, prisavdrag och skadestånd.